9 مارس 2022- دانشمندان ایرلندی و آلمانی به تازگی دریافتند که چگونه سلول های ایمنی خاص می توانند در چربی با هم کار کنند و باعث ایجاد التهاب شوند که منجر به افزایش وزن و چاقی می شود. تحقیقات آنها راه‌های جدیدی را برای بهره‌برداری از تنظیم التهاب در بافت چربی مشخص می‌کند و در نتیجه راه‌های جدیدی برای مدیریت چاقی پیشنهاد می‌کند.

چاقی در بزرگسالان و کودکان به یک اپیدمی در جهان تبدیل شده است و افراد چاق مستعد ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان هستند، بهمین دلیل به شدت به درمان های جدید برای کمک به مقابله با این مشکلات نیاز است.

دانشمندان در این تحقیقات دریافتند که چگونه "پروتئین های نقطه ی بازرسی" و سلول های ایمنی، سلول های التهابی را در بافت چربی تغییر می دهند و باعث چاقی می شوند. در افراد مبتلا به چاقی(شاخص توده بدنی بیش از 30 کیلوگرم بر متر مربع) این تغییرات در بیان پروتئینهای ایست بازرسی در چربی احشایی، پیش بینی کننده وزن فرد بود.

سپس دانشمندان نشان دادند که تغییرات در پروتئین‌های به اصطلاح ایست بازرسی ایمنی در موش‌هایی که با رژیم غذایی «پرچرب غربی» تغذیه می شدند، با کاهش چشمگیر ابتلا به چاقی و دیابت مرتبط بود.

این مطالعه که به تازگی در مجله بین‌المللی زیست‌پزشکی پیشرو Science Translational Medicine منتشر شده است، توسط پروفسور پادریک فالون از دانشکده پزشکی کالج ترینیتی دوبلین و دکتر کریستین شوارتز، عضو سابق EMBO در ترینیتی و محقق کنونی بیمارستان دانشگاه ارلانگن هدایت شد.

پروفسور فالون اظهار داشت: این فرآیند جدید نقطه ی بازرسی تنظیم سلول‌های چربی احشایی افراد چاق، درک ما را از نحوه کنترل سیستم ایمنی در افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی که می‌تواند به شرایطی مانند چاقی و دیابت نوع 2 منجر شود، ارتقا داد.کشف ما تأثیرات گسترده‌تری بر نحوه ی تأثیر چاقی بر سایر بیماری‌ها دارد، همانطور که در همه‌گیریCOVID-19 نشان داده شد، احتمال کووید شدید، نیاز به مراقبت‌های ویژه و همچنین خطر مرگ و میر در افراد چاق آلوده بهSARS-CoV-2 ، بیشتر بود.

دکتر شوارتز اظهار داشت: در این مطالعه، عملکرد نقاط بازرسی ایمنی را روی سلول های خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و دیدن این که یک تغییر کوچک در یکی از چندین جمعیت سلولی در بافت چربی، چنین تاثیری بر نتیجه ی بیماری دارد، جالب بود. از طریق تلاش‌های تحقیقاتی اولیه خود با استفاده از مدل‌های پیش بالینی، ما توانستیم به نمونه‌هایی از بیماران دسترسی یابیم و یافته‌های خود را به بیماری‌های انسانی مرتبط کنیم. اکنون باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم این نقاط بازرسی را بر روی جمعیت‌های سلولی خاص دستکاری کنیم تا به افراد چاق کمک نماییم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220309140831.htm